• Gaultier

    Fascinerend vond ik de tentoonstelling waarin een overzicht wordt getoond van het oeuvre van Jean Paul Gaultier tot nu toe. Als jaren tachtig meisje ken ik zijn naam vooral van de punt-bh's die hij ontwierp voor Madonna. En alhoewel ook die volop aanwezig waren tijdens deze tentoonstelling, raakte ik van andere ontwerpen meer onder de indruk.

    In de Kunsthal in Rotterdam werden verschillende thema's uit zijn collecties belicht. Zo heeft hij zich vaak laten inspireren door dieren en dierenhuiden. Het jasje, compleet gemaakt van bontgekleurde papegaaienveren, had ik al eens in een tijdschrift zien staan. In het echt was nog veel mooier te zien, met hoeveel vakmanschap en liefde dit jasje tot stand gekomen is.
    Bij veel stukken werd het aantal arbeidsuren vermeld. Zoals bijvoorbeeld bij de avondjurk, die geborduurd was met een luipaardmotief in kleine kraaltjes: 106 uur. Hoewel elk kledingstuk op een bepaald manier fascinerend was, kon ik het niet allemaal even mooi vinden. Mode is wat mij betreft toch bedoeld om een persoon mooier te maken. En of een panty met krokodillenschubben nu zo flatteus staat?
    Ik vond Gaultier het sterkst in de ontwerpen waar hij op de grens van het mannelijke en het vrouwelijke speelt. Zo heeft hij bijvoorbeeld meerdere malen rokken voor mannen ontworpen. Of uitermate vrouwelijke creaties gemaakt waarin de invloeden uit het leger en camouflage duidelijk aanwezig zijn.
    Het meest onder indruk was ik van zijn interpretaties van mannelijke strepen. Soms heeft hij deze strepen omgezet in verrassend andere materialen, zoals kant, veren of knopen. Het mooiste item vond ik de jurk, die er aan de voorkant uitzag als een eenvoudig shirt met Bretonse streep, maar aan de achterkant werden de strepen in de taille bij elkaar geplooid, waarna ze naar beneden toe weer uitwaaierden en een sleep vormden.
    Na al deze prachtige grafische interpretaties van strepen deden de gestreepte kussens in de museumwinkel helaas wel een beetje simpel aan.

    Meer inspiratie naar aanleiding van dit blog vind je op ons pinboard op pinterest: Gaultier






    0 reacties → Gaultier

    Een reactie posten