• In de ban van de blaker

    Inmiddels begint het een kleine verzameling te worden. Zowel in het echt als op mijn computer. Ouderwetse blakers, oftewel het type kandelaar waarmee je vroeger 's avonds in je ponnetje door een donker huis liep. Niet dat ik dat zelf ooit gedaan heb trouwens. Zo oud ben ik nou ook weer niet. Maar dat gevoel roepen ze wel bij me op.

    Afgelopen zomer, toen wij een nacht sliepen in een oud kasteeltje, had ik er graag één naast mijn bed gehad. Dat had de nachtelijke tocht over de diepdonkere gang een stuk prettiger gemaakt. Bovendien had ik dan in stijl de vleermuizen die er volgens de eigenaar waren, op afstand kunnen houden. Ik ben namelijk niet zo'n held.

    Vorige week fotografeerde ik op de Dutch Design Week veel blakers. Oude, maar vooral veel nieuwe varianten van de draagbare kandelaar.
    Industriële blakers, waar je een kaars in kunt schroeven, of die je aan de rand van de tafel kunt bevestigen. Ook waren er een aantal koperen varianten, waarbij de koperen Lup van Hay hoog op mijn verlanglijst staat, naast de minimalistische blaker in koper van Aldo Bakker, die hij overigens al in 2010 heeft ontworpen.

    Mooi vind ik ook de blaker die Arian Brekveld ontwierp voor Imperfect design. Deze heeft iets heel stoers, doordat er een bredere kaars inpast. Mijn verzameling blakers gaat de komende maanden zeker groeien. Mocht de stroom onverhoopt uitvallen, dan ben ik er klaar voor!


    Joke Scholtalbers

    Meer blakers vind je op ons pinboard op pinterest: blakers

    0 reacties → In de ban van de blaker

    Een reactie posten