• wegens omstandigheden geopend

    Teksten. Daar heb ik iets mee. Ik houd ervan ze te schrijven, zowel zakelijk als privé. Maar ik houd er ook erg van, om ze te lezen. Ik lees graag boeken, tijdschriften en blogs, en verzamel allerlei inspirerende quotes op pinterest. Maar het leukst vind ik het, als tekst en beeld samenkomen.

    Als ik ergens onverwacht een mooie kreet zie staan. Teksten die in een mooi lettertype op de muur zijn geschilderd, uit papier geknipt zijn, of geborduurd op stof. Als iemand er moeite voor heeft gedaan, de tekst goed uit te laten komen. Teksten kunnen daardoor soms enorm binnenkomen. Heel dicht raken aan iets, waar ik op dat moment mee bezig ben.

    "Color is music to the eyes" las ik laatst ergens. En dan denk ik: mooi, dat maakt van mij een soort componist. Ik hoop dat ik voor veel mensen mooie muziek kan maken.

    Of het "In het begin moest ik alles alleen doen" van Gerard Philips, wat ik fotografeerde op een gebouw tijdens de DDW. Daar spreekt eerst een soort eenzaamheid uit, maar tegelijkertijd ook doorzettingsvermogen, en misschien zelfs wel een soort blijdschap. "Maar dat hoeft nu niet meer" kun je erachteraan denken.


    En deze: "Wegens omstandigheden geopend". Van dergelijke woordspelingen word ik blij. Net even op een ander been gezet worden, of getriggerd om na te denken over iets waar je nog niet eerder over nadacht.

    "A word a first shape given to a thought" zag ik tijdens de Dutch Design Week ergens op een muur staan. En dat is het. Woorden geven vorm aan gedachten, kristalliseren ze uit. En daar houd ik van. Ook al geven ze de uitgang aan, ik kan er geen genoeg van krijgen.



    Joke Scholtalbers

    Meer inspirerende teksten lezen? Kijk ook eens op ons pinboard op pinterest: typografie


    0 reacties → wegens omstandigheden geopend

    Een reactie posten