• Het mandje van mijn oma

    Dit mandje is van mijn oma. Dat zeg ik al jaren. En misschien is dat ook wel zo. Maar nu ik erover wil schrijven kan ik me eigenlijk niet herinneren waar het mandje vroeger bij haar stond, laat staan hoe het in mijn bezit gekomen is. Waarschijnlijk heb ik het ooit op een rommelmarkt gevonden, of bij Het Goed gekocht.

    Uiteindelijk maakt dat ook niet uit. Of het nu wel of niet een familiestuk is, feit blijft dat het een prachtig vintage item is. Het mandje sluit naadloos aan bij de huidige trend, waarin structuren en verbindingen duidelijk zichtbaar zijn. De houten kralen, die zo groot zijn dat ze aan elkaar bevestigd dus dit mandje vormen, zijn afwisselend zwart en naturel. Hierdoor wordt de regelmaat van de rechtopstaande kralen versterkt. De bovenrand heeft “tussenkralen” gekregen waardoor de rand wijder is dan de bodem. Simpel maar effectief.



    Piet Hein Eek heeft voor Fair Trade Original een serie houten schalen, manden en tassen ontworpen volgens een soortgelijk principe. Palmhout trekt normaal gesproken vrij snel krom. Maar door dit kralen principe toe te passen, is dat niet erg, de schaal blijft gewoon intact.

    Veel producten zijn op dit moment opgebouwd uit kleinere, gelijke onderdelen, die op een ingenieuze manier in elkaar grijpen en daardoor in elkaar gezet kunnen worden. Waardoor volume wordt gecreëerd uit min of meer platte onderdelen. 

    Soms passen producten ineens weer in de geest van de tijd. Zo kan het gebeuren, dat het mandje, of het nu wel of niet van mijn oma geweest is, staat te prijken in ons interieur trendboek voor Winter|Kerst 12|13. Het heeft duidelijkheid, ritme, en een vleugje nostalgie. Ik ben heel benieuwd naar de producten die gemaakt gaan worden, geïnspireerd op dit mandje.

    Meer inspiratie naar aanleiding van dit blog vind je op ons pinboard op pinterest: het mandje van mijn oma  

    0 reacties → Het mandje van mijn oma

    Een reactie posten